Er zijn een aantal vragen die vaak gesteld worden, de antwoorden op deze veelgestelde vragen staan hieronder. Staat jouw vraag hier niet bij, lees dan de handleiding over hulp en ondersteuning: Hulp en ondersteuning.
Waar staat het rooster?
Het rooster is bijna altijd terug te vinden onder de Cursusinformatie binnen een cursus. Navigeer hiervoor naar desbetreffende cursus door te klikken op de juiste tegel op de homepagina: Brightspace.ou.nl. Volg binnen de cursus de volgende stappen:
- Klik in de cursus op cursusinformatie
- Een nieuw scherm verschijnt. Klik in dit scherm op rooster. Normaalgesproken staat hier de informatie over het rooster. Dit kan er anders uitzien dan onderstaand screenshot, dit verschilt namelijk per cursus. Staat hier geen rooster-informatie? Neem dan contact op met je docent.
Waar staat het werkboek?
Het werkboek staat niet altijd als los document weergegeven, en het verschilt per cursus waar de belangrijkste documenten terug te vinden zijn. Maar, de inhoud van de cursus kun je altijd terugvinden onder cursusinhoud. Volg hiervoor de volgende stappen:
- Klik binnen de cursus in de navigatiebar op Cursus.
- Klik in het uitklapmenu op Inhoud
- Klik op de eenheid waar je naartoe wil navigeren. Dit kan de cursusintroductie of cursusafsluiting zijn, of dit kan een thema of taak binnen de cursus zijn.
- Een nieuw scherm verschijnt. Met de pijltjes bovenin navigeer je naar het volgende of het vorige cursusonderdeel.
- Klik op Terug naar inhoud om terug te keren naar het volledige overzicht van de cursusinhoud.
Ik kan antwoordmodel niet vinden.
Waar het antwoordmodel staat, is afhankelijk van het type opdracht. Er zijn hierin vier verschillende opties: 1) een zelftoets, 2) een instuuropdracht met automatische feedback, 3) een instuuropdracht met tutorfeedback of 4) een inline vraag.
- Bij een zelftoets wordt het antwoordmodel getoond wanneer je klikt op 'Mijn antwoord controleren'. Let op: dit is alleen het geval wanneer een docent hier een antwoordmodel heeft neergezet.

2. Bij een instuuropdracht met automatische feedback verschijnt de feedback zodra je de opdracht hebt ingeleverd. Klik op 'Uploaden' (1) om je bestand te uploaden. Nu verschijnt er een nieuwe pagina wanneer je in het overzicht kijkt, of wanneer je naar het volgende onderdeel navigeert met de pijltjes rechts bovenin het scherm (2). Let op: dit is alleen het geval wanneer een docent hier een antwoordmodel heeft neergezet.
3. Bij een instuuropdracht met tutorfeedback krijg je de feedback niet direct te zien. De feedback is pas zichtbaar wanneer jouw docent of tutor het ingeleverde product heeft nagekeken, en de feedback heeft gepubliceerd.
4. Bij een inline vraag, krijg je de feedback te zien door het antwoordvenster te openen. Klik op klik hier voor terugkoppeling om het antwoord in te zien.

Hoe wordt het tentamen beoordeeld?
Hoe het tentamen wordt beoordeeld is bijna altijd terug te vinden onder de Cursusinformatie binnen een cursus. Navigeer hiervoor naar desbetreffende cursus door te klikken op de juiste tegel op de homepagina: Brightspace.ou.nl. Volg binnen de cursus de volgende stappen:
- Klik in de cursus op cursusinformatie
- Een nieuw scherm verschijnt. Klik in dit scherm op Tentamen. Normaalgesproken staat hier de informatie over het tentamen. Dit kan er anders uitzien dan onderstaand screenshot, dit verschilt namelijk per cursus. Staat hier geen tentamen-informatie? Neem dan contact op met je docent.

Wie is de docent/examinator?
De contactgegevens van de docent/examinator is bijna altijd terug te vinden onder de Cursusinformatie binnen een cursus. Navigeer hiervoor naar desbetreffende cursus door te klikken op de juiste tegel op de homepagina: Brightspace.ou.nl. Volg binnen de cursus de volgende stappen:
- Klik in de cursus op cursusinformatie
- Een nieuw scherm verschijnt. Klik in dit scherm op Contact. Normaalgesproken staat hier de informatie over het contactgegevens. Dit kan er anders uitzien dan onderstaand screenshot, dit verschilt namelijk per cursus.
- Als hier geen contact-informatie staat, is het waarschijnlijk dat er discussiefora zijn aangemaakt om vragen te stellen, of contact op te nemen met de docent. Klik hiervoor op Communicatie

Waar staat de virtuele klas?
Deze informatie is nog niet bekend. De link naar de virtuele klas komt in de cursus in Brightspace te staan, maar dit is pas vanaf mei beschikbaar. Dit artikel zal dan worden geupdatet.
Ik kan tegel in Brightspace niet zien
Als je de tegen van jouw cursus in Brightspace niet kunt zien, kan dat twee redenen hebben:
- Je bent niet ingeschreven voor de cursus. Neem in dat geval contact op met S&I: Hulp en ondersteuning
- Je bent voor zo veel cursussen ingeschreven, dat de cursus waar je naar op zoekt bent, niet direct zichtbaar is. Volg in dat geval de volgende stappen:
- Navigeer naar de lijst met alle cursussen, bovenin de navigatiebalk van Brightspace.
- Zoek de cursus door de naam van de cursus in de zoekbalk in te typen.
- Pin de cursus door de pin aan te klikken. De cursus verschijnt nu altijd bovenaan jouw lijst met cursussen.
Hoe werkt het met meldingen?
Standaard ontvang je een e-mail wanneer diverse gebeurtenissen plaatsvinden in Brightspace. Ook ontvang je binnen Brightspace 'updatewaarschuwingen' als er iets in de inhoud gebeurt. Deze updatewaarschuwingen kun je niet aanpassen. e-Mailnotificaties kun je wel aanpassen. Een aantal opmerkingen:
- Meldingen kun je ook via de Brightspace Pulse-app ontvangen.
- Onder 'manieren om contact op te nemen' kun je instellen van welke meldingen je een e-mail krijgt. Je kunt hier ook je mailadres aanpassen of verwijderen. Als je je mailadres verwijdert, krijg je GEEN mails van meldingen.
- Onder 'activiteitenoverzicht' kan je frequentie instellen voor mail van meldingen met een activeitenoverzicht van al je cursussen.
Lees meer over meldingen in deze handleiding: Hoe pas ik mijn meldingen aan?