In dit artikel worden mogelijkheden aangeboden om problemen op te lossen die worden ondervonden in de Virtuele klas.
Controleer voordat je verder gaat met dit artikel of er problemen zijn gemeld op de statuswebsite van Kaltura.
Voordat je begint met het oplossen van problemen met een van de onderstaande onderwerpen moet je een harde verversing van je browservenster uitvoeren (in de kanaalpagina of de mediagalerij van de cursus).
Een harde verversing verwijdert het geheugen van de cache en zorgt ervoor dat de nieuwste versie van de website zichtbaar wordt. Zie deze link voor meer informatie. Om een harde verversing uit te voeren dient u de CTRL+SHIFT+R combinatie uit te voeren en daarna de CTRL+F5 optie.
Zie deze link voor meer informatie over het verwijderen van cookies.
Wanneer het probleem niet gemakkelijk kan worden opgelost wordt je verzocht het probleem te reproduceren en de support logs in te dienen en contact op te nemen met de Servicedesk. Hoe dat moet staat in het hoofdstuk hieronder.
Wanneer je problemen ondervindt met de Virtuele klas sessie volg je onderstaande stappen om support logs in te dienen:
- Klik op het tandwiel pictogram / Instellingen in de taakbalk van de Virtuele klas.
- Binnen Kamerinstellingen klik onderaan het venster op Ondersteuningslogboeken verzenden.

Er wordt een nieuwe pop-up venster geopend waarin je het probleem kunt invoeren.

1. Selecteer het betreffende probleem:
- Kwaliteit webcam: Wanneer webcams problemen veroorzaken in de sessie.
- Kwaliteit Microfoon: Wanneer microfoons problemen veroorzaken in de sessie.
- Inhoud afspelen: Wanneer het afspelen van content problemen veroorzaken in de sessie.
2. Geef een beschrijving van het probleem in het veld Vertaling. Beschrijf de stappen die je hebt genomen om de problemen te (re)produceren, zodat deze problemen gecontroleerd en gereproduceerd kunnen worden om tot een oplossing te komen.
3. Selecteer het vakje logboeken verzenden.
4. Klik op Verzenden.
Als er in een Virtuele klas wordt gewerkt met MacOS moet er toestemming worden verleend om het scherm te delen voordat dit mogelijk is. Wanneer je geen pop-up hebt gekregen met de vraag om toestemming te geven kun je deze link raadplegen om dit in te stellen.
Het kan voorkomen dat Virtuele klas sessie wordt onderbroken en/of mislukt.
Er zijn een aantal tips die de kans op sessie onderbrekingen verminderen:
- Schakel je eigen camera uit: Dit verlaagt de bandbreedte en de verwerkingseisen.
- Verberg de webcams van de deelnemers om de bandbreedte en verwerkingseisen te beperken.
- Klik hiervoor op Verberg Webcams
- Sluit alle andere programma's:
- Microsoft Office programma's zijn zwaar op het systeem.
- Adobe is over het algemeen erg zwaar op het systeem.
- Alle andere software open staat, maar niet onmiddellijk nodig is.
- Start de browser opnieuw op en sluit alle overige tabbladen.
- Herstart jouw computer.
- Probeer een andere browser.